frankenjeannetteinitalie.reismee.nl

Terug thuis

Hoe het verder ging.

Zaterdag 5 augustus is Sara gearriveerd in Parijs Charles de Gaulle. We waren mooi op tijd op het vliegveld om haar op te halen en ook haar vliegtuig landde keurig op tijd. Een achtergelaten koffer gooide echter roet in het eten. Evacuatie van een groot deel van de aankomsthal en wachten op de ontmijningsdienst en daarna het groen licht van de militairen om terug te mogen keren. Maar daar kwam dan eindelijk ons wijfie door de deuren. Moe, vol indrukken en met een verlangen om weer verder te reizen naar verre oorden waar ze nodig is.

Woensdag 9 augustus naar Zaventem om Wannes op te halen. Na een enorme vertraging in Shanghai kwam hij na een tussenstop in Kopenhagen keurig in pak aan. Meer dan 30 uur niet geslapen en net zo moe als zijn zus.

Kortom ons gezin bevindt zich weer op Belgische bodem. Voor hoelang? Dat is nooit van tevoren te zeggen.

Wanneer de Wanderlust weer de overhand neemt zal ik het je laten weten in een nieuwe blog.

Het ga je goed tijdelijk medereiziger.

Antwerpen

We zijn een dagje thuis. De wassen zujn gedaan, morgen het betere strijkwerk in afwachting van levering van een pakketje tussen 8.00 en 22.00 uur. Een mens moet flexibel zijn zeker.

Na 2 weken hitte in Italië dondert en bliksemt het in onze thuisstad bij een temperatuur van 17 graden. En eigenlijk vind ik dat even helemaal niet zo erg.

We hebben heel veel gewandeld en gezien. Dagelijks zo'n tienduizend stappen gemiddeld gezet. We hebben genoten, maar het is ook fijn om weer in ons appartement in het centro storico van Antwerpen een eigen maaltijd te maken, ontbijt om elf uur te eten.

Sara blijft nog tot 5 augustus in Nepal en Wannes komt 9 augustus uit China terug. Ik zal regelmatig nog foto's van hen op de blog zetten. Als je geïnteresseerd bent moet je af en toe maar even kijken.

Fijn dat je een beetje mee op reis bent geweest. Tot een volgende keer.

Op weg naar huis

Twee weken zijn omgevlogen. We hebben veel gezien en ik heb mijn Italiaanse lessen goed in de praktijk kunnen brengen.

Na het ontbijt de tassen in de auto en na de ronde van Genua (afslagje gemist) eerst gekronkel door de bergen en vervolgens rechtdoor naar Milaan en de Gothardtunnel,

Mijn maag is nog steeds niet goed van dat waar niet over geschreven wordt...plastic zak bij de hand en heel stil liggen in de autoligstandstoel.

Het viel mee met de wachttijd bij de tunnel, een half uurtje en we mochten verder. Aan de andere kant was het anders. Zo'n 2 uur aanschuiven voor de mensen die nog aan hun vakantie. Moesten beginnen.

En nu? Nu zitten we in Colmar in een gezellig hotel. Hebben we Petite Venise bekeken en wat gegeren op een terras onder de luifel. Een onweer met verfrissende regen, het heefft de pret niet mogen drukken. Kipfilet (na 2 weken eindelijk weer kip) en aardappelpuree net wat ik nodig had. Morgen rijden we door naar huis.

Genua en de Gouden Eeuw

Nog een dagje barok in Genua. Maar eerst een bezoek aan een apotheek voor diarreeremmers. Voor mij nooit meer calamaris guazetta.

Na een bezoek aan San Siro (een chiesa in dit geval) door naar de Via Garibaldi. Een straat met het ene paleis nog mooier en indrukwekkender dan het andere.

De Musei di Strada Nuova  (drie palazzi) herbergen werken van Italiaanse meesters (Caravaggio) maar ook Vlaamse en Nederlandse meesters hangen hier te schitteren. De palazzi als decor maken het nog net iets meer bijzonder.

Genua is een stad die zeker de moeite van een verblijf van een paar dagen waard is.

Morgen begint de trek naar het noorden. We hebben een tussenstop in Colmar.

Jeannette

Openbaar vervoer, de oude stad verkennen en een guazetto.

Na het ontbijt,  met voor Frank een prosecco, op weg naar het metrostation Darsena. 1 metrolijn in Genua dus dat zou geen problemen moeten geven. Dus wel. De kaartjesautomaat was kapot. Dan toch zonder kaartje in de metro, de hekjes stonden immers open. En natuurlijk controle haha. Twee man sterk. Lang leve de Italiaanse les. We moesten twee kaartjes kopen en na nog wat gewauwel over een restaurantbonnetje hebben we vriendelijk afscheid genomen.

Bovengronds bleek een schitterende stad op ons te wachten. De ene kerk nog barokker dan de andere, schilderijen van Rubens en het graf van Johannes de Doper. En Frank die rustig op een stoel dacht te kunnen zitten tot een Italiaanse vroeg of hij ook op de biecht zat te wachten....

Al dwalend door de stad waren we weer dicht bij ons hotel gekomen. Maar eerst nog met een funicolare de berg omhoog en 20 minuten later weer naar beneden.

Frank heeft een bezoekje aan een kapper gebracht en ik heb foto's voor je op de blog gezet. We zitten nog steeds in Genua hoor maar de site doet niet wat ik wil.

En vanavond een guazetto gegeten. Inktvis die langzaam getrokken wordt in een sojasaus met tomaten. Oké als de ober had gezegd dat ik een zoutpot leeg moest eten had ik waarschijnlijk minder moeite gehad, een po di piu. Thuis nog eens zelf een guazetto maken maar dan niet met sojasaus.

Morgen gaan we het overige deel van deze mooie stad verkennen.

Genieten in Genua

De laatste Italiaanse stad van onze reis alweer; Genua. Ons hotel ligt aan de oude haven en vanuit de hotelkamer hebben we een schitterend zicht op het water met de jachten en de oude huizen (en de Tangenziale die als een lelijke brug voor de huizen gebouw is).

Na een pizza en een focaccia gegeten te hebben zijn we naar het acquario getrokken. Ik als een kind zo blij, gek op vissen. Met open mond kijken naar zaagvissen, haaien, murenen. En ja weer iets van de bucketlist af, aaien van verschillende soorten roggen. Na 2 uur rondwandelen en een bezoek aan Eataly (bucketlist) heerlijk wat drinken met zicht op het water.

Zometeen nog een klein hapje eten. Morgen gaan we de stad bezichtigen. Het metrostation is vlakbij het hotel.

Adriatico Tirreno

We hebben de doorsteek gemaakt en verblijven nu in een oud Franciscaner klooster hoog op een Toscaanse heuvel. De lucht is heiig door de bosbranden 10 kilometer verder. Een blusvliegtuig en een helikopter doen hun werk.

Vandaag hebben we Pistoia (opnieuw ) bezocht. In 2006 kampeerden we met de kinderen in Toscane en toen vond er een kort bezoek plaats. 10.715 stappen waren het vandaag. Ik loop nu met 2 krukken en dat gaat perfect. Geen last meer van de heup of knie. We hebben een schitterende vakantie maar ik merk dat na de twee operaties de mobiliteit minder is geworden. Thuis gewoon de dagelijkse beslommeringen gaan prima. Ach dan even die krukken maar gebruiken.

Morgen reizen we door naar Genova/Genua.

Jeannette

Fietsen, musea en lekker eten

Ideaal wanneer je gratis fietsen ter beschikking hebt. Om half elf zijn we gestart met de giro di Ferrara. Oftewel zalig genieten in de schaduw en wind mee, op en naast de oude stadsmuren. Na een koffietje op ons favoriete terras op naar het Palazo dei Diamanti. Nee niets met diamanten (daar hou ik zelfs niet van) maar genoemd naar de vorm van de stenen.

In tegenstelling tot de informatie op het Internet ging dit pas om half twee open. Dan eerst een bezoek aan het naastgelegen museum voor de eenwording van Italië en het verzet in WOII. We waren de enige bezoekers.

Ook in het palazo hadden we het rijk voor ons alleen. En weer onbegrijpelijk want het is zeker de moeite van een bezoek waard.

Vanavond weer op de fiets naar de stad voor een drankje en daarna typisch Ferrarees eten. Morgen trekken we verder naar Pistoia.