frankenjeannetteinitalie.reismee.nl

Ferrara

De blikvanger van Ferrara is het Castello Estense. Maar eerst een wandeling door het Joodse getto. Hier leefden de joden in de 17e en 18e eeuw gescheiden van de rest van de bevolking van Ferrara.

Ferrara werd in 2012 getroffen door een aardbeving. Veel huizen zijn gerestaureerd, het voelt anders aan dan een 'echte' oude stad. Alhoewel mijn nieuwe onderdelen toch wel protesteren na de wandelingen over alle oude 'keienstraatjes'.

Een bezoek aan de Duomo natuurlijk, waar men de kerststal maar had laten staan. Boven onze hoofden netten om vallende stukken plafond tegen te houden.

En na een koffie naar het Castello. Ook hier zijn de gevolgen van de aardbeving nog zichtbaar. De plafonds met hun mooie schilderingen die met een soortafplakband bij elkaar gehouden worden, scheuren in de muren... maar ondanks dat zeker een bezoek waard.

Terug op de fiets naar het hotel, een paar uurtjes rust en vanavond eerst even aperitieven om daarna nog maar eens lekker te eten.

Jeannette

Aankomst in de presidentiële suite

Eerst even schrijven dat we drie dagen verblijven in de presidentiële suite van ons hotel in Ferrara. Mijn Italiaans is nog niet van het niveau dat ik de reden van de upgrade begreep. Maar ach, we zitten nu in een suite met drie verdiepingen en 2 badkamers (maar geen kapstok of meeneem slofjes haha). Gratis fietsen tot onze beschikking dus daar hebben we vanavond al gebruik van gemaakt. Dus naast de 12910 stappen ook nog wat kilometers op de fiets. Anrwerpen is gevaarlijker om te fietsen hoor mam.

Goed we verlieten Mantova met lichte regen. Bij ons eerste doel San Benedetto Po scheen de zon weer uitbundig. Onder begeleiding van een privégids een Italiaanse uitleg gekregen in de Basilica en het grafmonument van Marilda van Conossa bekeken.

En toen door naar il mare, meer in het bijzonder Comacchio. Met een beetje (veel) fantasie waan je je in een toeristenarm Venetië. Zonder dollen het was de moeite van het bezoek waard.

En nu dus Ferrara. Morgen pakken we de fiets en gaan op ons gemak deze mooie stad verkennen.

Jeannette

Morgen ook nog wat foto's uit Azië.

Mantova en een nieuw "stappentellerrecord"

Airconditioning en isolerende ramen in de slaapkamer. Met enige verbazing zag ik dar er beneden ons raam vanochtend al een drukke markt was. Eerst ontbijten en dan ons in de drukte en de hitte begeven. Nog maar eens op zoek naar 'open schoenen' ter vervanging van de slecht zittende sandalen. En gevonden voor een zacht prijsje, sokjes er bij aan en ik voel me een stuk beter. Het zicht daarentegen. ...

We hadden een vol programma. Hiervoor moet je maar een kijkje nemen bij de foto's. Frank heeft de stad nog verder verkend in zijn eentje terwijl ik mijn nieuwe onderdelen even rust gunde. Een nieuw record voor hem; 19572 stappen.

Het was een dag vol cultuur. Als afsluiter van ons bezoek aan Mantova hebben we nog eens heerlijk gegeten bij Tiratappi.

Morgen trekken we verder, met een paar culturele tussenstops op weg naar Ferrara waar we tot maandag blijven.

Mantova

Na al het natuurschoon van het Lago Maggiore zitten we nu in het Centro Storico van Mantova. De stad die op de blogfoto staat afgebeeld. Het is warm in Mantova maar we hebben een fijn hotelletje met airco en in de smalle straatjes is het goed toeven in de schaduw.

En ook de terrasjes met hun parasols bieden een uitstekende rustplaats.

Goed na aankomst eerst ons hotel opgezocht, de tassen gedeponeerd en het 'gelovige deel' van de stad bekeken. De duomo, de Basilica di Sant'Andrea en de Rotonda di San Lorenzo. Vooral de plafonds in de twee kerken waren spectaculair.

Alle ellende die ik heb (gehad) met mijn Belgische provider Telenet en mobiel internet hier in Italië zal ik jullie besparen. Van "zeer begripvol" tot "we volgen het". Hun Italiaanse tegenhanger TIM kon het probleem ook niet oplossen. Ik wel; dankzij een Italiaanse simkaart heb ik mobiel bereik. Telefonisch ben ik wat moeilijker bereikbaar. Frank bellen in geval van nood is de boodschap.

Zometeen even een hapje eten en daarna krijgen jullie nog wat foto's.

Veel liefs Jeannette

Bellinzona

Een stukje Zwitserse historie mag niet ontbreken tijdens een vakantie. Ik zal jullie niet verkeerd informeren. Deze historie moet je dus niet in Bellinzona gaan zoeken.

Voor vandaag stond een bezoek aan het Castel Grande gepland. Op de fotos zag het er prachtig uit. De werkelijkheid was even wat minder. Een kasteel midden in een industriestad met appartementen waar je maar kijkt.

Vol enthousiasme en goede moed de tocht naar het Castel toch maar gemaakt. En groot was mijn vreugde toen bleek dat er een lift in een van de twee torens was. De vrouw die in de lift stapte was echter zeer kortaf in haar antwoord. Alleen voor personeel. Zelfs mijn beste Italiaans kon haar niet vermurwen. Frank heeft dan de toren in zijn eentje beklommen.

Onderweg terug naar onze Villa nog even genoten van de rust, de stilte, de flora en fauna en de schoonheid van het begin/einde van het Lago Maggiore.

Morgen gaan we naar Italië. Ik geloof dat ik daar wel blij om ben. Zwitserland is niet helemaal mijn dada. Villa Sarnia is een aanrader, de vergezichten over het meer en de omliggende bergen zijn prachtig.

Een ervaring rijker.

Monte Tamaro en een kabelbaan

Wakker worden met een stralende zon, beter kan een vakantiedag niet beginnen. Bij het ontbijt blijken we de enige hotelgasten. Heerlijk rustig en een vriendelijk meisje dat een prima ontbijt heeft verzorgd.

Doel van vandaag is een bezoek aan de chiesa santa maria degli angeli. Niet zomaar een kerkje. Ontworpen door Mario Botta en gebouwd tussen 1992 en 1996 en... op een hoogte van ongeveer 1600 meter.

Bij navraag in een koffiebar bleek dat we er niet met de auto konden komen. Oké dan nemen we toch de kabelbaan. Pardon wat zeg ik nu, 57 jaar en nog nooit in een kabelbaan gezeten. Het reuzenrad is me al te hoog. Beneden eens voorzichtig omhoog gekeken en gedacht dat dat wel zou lukken.

Deze manke Nelis kreeg een blauwe stok buiten aan de gondel, teken voor de man boven om even de gondel echt te laten stoppen pfffft. Wat beneden nog leek mee te vallen bleek het middenstation, we gingen vrolijk bijna loodrecht 1600 meter de berg op.

Maar het was het waard. Schitterende vergezichten, af en toe evht in de wolken en een architectonisch hoogstandje op de koop toe. En ik beken, op de terugweg heb ik genoten van het kabelbaantochtje.

Vervolgens hebben we in Italië even boodschappen gedaan. De grens is 8 kilometer van ons hotel verwijderd en Zwitserland is dus echt duur.

Op dit moment een hevig onweer en veel, heel veel regen. Hadden we zicht op het Lago Maggiore?

Bij de fotoreeks van Wannes en Sara post ik regelmatig ook nieuwe foto's.

Aan het Lago Maggiore.

Terwijl ik ons eerste reisverslag schrijf zit Frank op het balkon met een Zwitsers biertje te genieten van het uitzicht op het Lago Maggiore. Villa Sarnia is de eerste echte halteplaats van onze reis. Vanop het bed heb ik door twee openstaande ramen zicht op het Lago en de omliggende bergen.

Gisteren om 12 uur zijn we met zijn drietjes uit Antwerpen vertrokken. Sara is vanaf Charles de Gaulle heelhuids in Kathmandu aangekomen.

Tegen negen uur bereikten we ons tussenstophotel in Vesoul. Het bed was goed en het ontbijt was redelijk en .... nope eigenlijk valt er verder niets positief over dat hotel te schrijven. Geen aanrader.

Uitchecken en voor het vervolg van de reis eerst Notre Dame du Haut in Ronchamp revisited. We waren vroeg dus nog niet te veel andere bezoekrs. Even in alle rust genieten van dit meesterwerk van Le Corbusier.

Een uurtje wachten voor de Gothardtunnel viel nog mee.

En nu? Nu gaan we straks ergens lekker wat eten. We blijven tot woensdag in onze villa met visto sul mare.

Veel liefs Jeannette

langs de oevers van de Yangtze

De eerste werkweek zit erop in Shanghai. Tijd om het weekend in te zetten. En wat is een betere manier dan een boottocht op de Yangtze en 'Shanghai by night' te aanschouwen.

Bij de fotoreeks van Wannes heb ik een paar foto's gepost die hij stuurde via Whatsapp.

En ondertussen in Antwerpen?

Sara heeft haar rugzak gepakt en is klaar om te vertrekken naar Kathmandu.

Morgenochtend de tassen voor Italië inpakken en dan tegen 12 uur vertrekken, een tussenstop op Charles de Gaulle om ons wijfie af te zetten en dan verder richting zuiden. Maar nu eerst bij Elsa even lekker Spaans eten.