frankenjeannetteinitalie.reismee.nl

Ferrara

De blikvanger van Ferrara is het Castello Estense. Maar eerst een wandeling door het Joodse getto. Hier leefden de joden in de 17e en 18e eeuw gescheiden van de rest van de bevolking van Ferrara.

Ferrara werd in 2012 getroffen door een aardbeving. Veel huizen zijn gerestaureerd, het voelt anders aan dan een 'echte' oude stad. Alhoewel mijn nieuwe onderdelen toch wel protesteren na de wandelingen over alle oude 'keienstraatjes'.

Een bezoek aan de Duomo natuurlijk, waar men de kerststal maar had laten staan. Boven onze hoofden netten om vallende stukken plafond tegen te houden.

En na een koffie naar het Castello. Ook hier zijn de gevolgen van de aardbeving nog zichtbaar. De plafonds met hun mooie schilderingen die met een soortafplakband bij elkaar gehouden worden, scheuren in de muren... maar ondanks dat zeker een bezoek waard.

Terug op de fiets naar het hotel, een paar uurtjes rust en vanavond eerst even aperitieven om daarna nog maar eens lekker te eten.